Canticus pro M

Kliknij aby powiększyć zdjęcie Kliknij aby powiększyć zdjęcie Kliknij aby powiększyć zdjęcie Kliknij aby powiększyć zdjęcie

to całkowicie nowy referencyjny monitor. Jest to dwudrożna, trzygłośnikowa konstrukcja z obudową typu bass-reflex, zalecana zwłaszcza do dużych pomieszczeń.

Canticus pro M bazuje w dużej mierze na rozwiązaniach konstrukcyjnych zastosowanych wcześniej w kolumnach podłogowych Sonorus i Quorus. Ponownie zastosowaliśmy sprawdzony głośnik wysokotonowy, którego wysoka skuteczność w połączeniu z nowymi konstrukcjami przetworników nisko-średniotonowych pozwoliły na niezwykle plastyczne zobrazowanie źródeł pozornych. Referencyjne monitory wykorzystują dwa głośniki nisko/średnitonowe w układzie MTM (midbass-tweeter-midbass), Pozwoliło to na zdecydowane zwiększenie możliwości dynamicznych i subiektywnego wrażenia wyczuwalnego rozciągnięcia kontrolowanego basu względem monitorów Rapidus pro M, odnosi się wrażenie, że grają duże kolumny podłogowe.

Również nastąpiła poprawa w pozostałych aspektach brzmienia jak: szczegółowość i niższy poziom podbarwień w zakresie średnich tonów, jeszcze większa naturalność i czystość tonów wysokich, transparentność akustyczna, głębia i zogniskowanie źródeł pozornych. W konsekwencji otrzymaliśmy referencyjne monitory o bardzo żywym i muzykalnym brzmieniu, zdecydowanie bardziej zaawansowane pod względem konstrukcyjnym, wykorzystujące najwyższej jakości podzespoły.

Canticus pro M został opracowany z uwzględnieniem wyników pomiarowych oraz szczegółowej analizy aspektów obliczeniowych. Jednak kluczowym elementem finalnego procesu projektowania była intensywna weryfikacja odsłuchowa.

GŁOŚNIKI

Głośniki nisko/średniotonowe produkcji renomowanej, firmy Eton, z membraną kompozytową Hexacone oraz radiatorem Heat Pipe do odprowadzania ciepła. Głośniki te wyróżniają się ponadprzeciętnymi zdolnościami dynamicznymi, obfitością detali, klarownością i naturalnością.

Głośnik wysokotonowy to renomowany głośnik wysokotonowy firmy Seas, z kopułką ze stopu aluminiowo/magnezowego. Niska częstotliwość rezonansowa i duża dopuszczalna amplituda cewki zapewniają wysoką obciążalność. We właściwej aplikacji ich brzmienie charakteryzuje się naturalnymi barwami, detalicznością i brakiem własnego charakteru. Głośniki umieszczone zostały w wydzielonej, niezależnej komorze z dodatkowym wytłumieniem.

SZCZEGÓŁY KONSTRUKCYJNE

Konstrukcja obudowy oparta jest na wielowarstwowej strukturze, klejonej z szeregu kolejnych elementów wyciętych z płyty MDF z wykorzystaniem obrabiarki CNC. Komory wszystkich głośników mają złożoną geometrię, która była możliwa do zrealizowania dzięki warstwowej konstrukcji skrzynki. Każda z komór głośników nisko/średniotonowych składa się z dwóch połączonych ze sobą pod-komór o kształtach klinowo-trapezowych powalając na efektywne ograniczenie fali stojącej ('modulującej' tylne membrany przetworników). Warstwowa konstrukcja pozwoliła na uzyskanie niejednorodnej struktury we wszystkich pionowych i poziomych ściankach, pozwalając na poważne zredukowanie pasożytniczych rezonansów własnych wysokiej obudowy. Efektem dodatkowym jest niezwykła sztywność całej konstrukcji. Również głośnik wysokotonowy posiada niezależną, wytłumioną komorę. Materiały tłumiące są stosowane tylko w wybranych miejscach.

Efekty dyfrakcyjne są redukowane przez zoptymalizowane rozmieszczenie głośników na wydzielonym froncie.

Zwrotnica została umieszczona w osobnej komorze. Płytki z elementami zwrotnicy zostały odizolowane od obudowy.

Elementy zwrotnicy to podzespoły bardzo wysokiej jakości. Zastosowaliśmy wyłącznie polipropylenowe kondensatory (MKP) i powietrzne cewki. Cewki oraz kondensatory dobrane na podstawie prób odsłuchowych.

Tunele bass-reflex z obu stron mają zaokrąglone ujścia aby zmniejszyć szumy turbulencyjne.

Terminale wysokiej jakości, pozwalają na podłączenie kabli o średnicy do 8 mm.

ZALECENIA UŻYTKOWE

Zalecane jest ustawienie zestawów tak, aby osie głośników wysokotonowych krzyżowały się w miejscu odsłuchu. Bardzo istotne dla uzyskania optymalnych rezultatów jest też zachowanie co najmniej 40-centymetrowych odległości od wszystkich ścian. Zestawy sprzedawane są w parach lewa-prawa i mają stosowne oznaczenia. Optymalnym środowiskiem pracy dla Canticusa pro M są pomieszczenia o powierzchni około 20 - 40 m2.

Dla wykorzystania pełni możliwości brzmieniowych Canticusa wskazane jest wykorzystanie wzmacniacza bardzo wysokiej klasy (high-end) o mocy nie mniejszej niż 50W i dużej wydajności prądowej. W mniejszych pomieszczeniach (do 20 m2) możliwe jest uzyskanie dobrych wyników z nieco słabszym wzmacniaczem, również lampowym (na odczepach 4-omowych).

WYKOŃCZENIE

Standardowo czarny ‘piano’ lakier lub dowolny lakier z palety RAL za dodatkową opłatą. Ze względów akustycznych kolumny standardowo nie są wyposażone w maskownice.

Dane techniczne
Wysokość665 mm
Szerokość210 mm
Głębokość455 mm
Masa30 kg/sztuka
Moc160 W
Impedancja nominalna4 omy
Efektywność90 dB/2,83V/1m